درب های فریم لس چوبی

در حال حاضر تولید کنندگان انواع مختلفی از درب های داخلی را ساخته و به بازار مصرف ارائه می دهند. یکی از انواع این درب ها درب فریم لس چوبی بوده که به آن درب چهارچوب مخفی نیز گفته می شود. این درب ها توجه بسیاری از افراد را به خود جلب ساخته و از جمله جدیدترین و پرفروش ترین انواع درب های داخلی به شمار می روند. در این مقاله درب های فریم لس چوبی را معرفی خواهیم کرد و برخی از ویژگی ها و مزایا و معایب این درب ها را برخواهیم شمرد .

درب فریم لس چوبی چیست ؟

یکی از مهمترین ویژگی هایی که به شناخت بیشتر درب های فریم لس چوبی کمک می کند، نداشتن چهارچوب و یا توکار بودن است. در واقع درب بدون چهارچوب اساسا وجود نداشته و چنین دربی از امکان تولید برخوردار نیست. چرا که تمامی این محصولات برای باز و بسته شدن و یا به منظور ایستایی، به چهارچوب نیاز پیدا می کنند.

در حقیقت درب فریم لس، همان درب چهارچوب مخفی و یا چهارچوب توکار است. برای ساخت این نوع درب، از چارچوب از جنس چوب استفاده شده و دلیل نامگذاری این محصولات به درب فریم لس چوبی نیز همین عامل است.

برخی از تولیدکنندگان برای ساخت چهارچوب درب های فریم لس از فلز آلومینیوم استفاده می کنند. اما درب های بدون چارچوب چوبی قیمت مناسب تری نسبت به چهارچوب های آلومینیومی دارند . در واقع مهم ترین مزیتی که باعث شده بسیاری از سازندگان از فریم های چوبی استفاده کنند، قیمت مناسب تر چوب نسبت به آلومینیوم است.

استفاده از متریال چوب کمک می کند تا سازندگان بتوانند درب  چارچوب توکار چوبی را در تیراژهای بالا فراهم کرده و در هزینه های خود صرفه جویی بسیار زیادی به عمل آورند. از سوی دیگر چهارچوب این نوع درب ها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به چهارچوب های آلومینیومی دارد.

فرم پذیری بسیار مناسب چوب باعث می شود تا سازندگان این امکان را به دست آورند که از چهارچوب های هلالی و یا نیم دایره و سایر اشکال هندسی در بخش بالایی درب ها استفاده کرده و به آن جذابیت و جلوه بهتری ارائه دهند.

تولید درب فریم لس چوبی

برای تولید درب های فریم لس چوبی از فراورده هایی از جنس چوب استفاده می کنند. از جمله این محصولات می توان به چوب های روس، ام دی اف خام، پلی وود و یا تخته چند لایی، روکش چوب طبیعی و … اشاره کرد. انواع روکش های چوبی به کار رفته در ساختار درب ­های فریم لس چوبی عبارتند از: راش، گردو، بلوط، ملچ، ماهگونی، زیتون و ..
نوار درزگیر مخصوص، نوار درزگیر اتوماتیک، لولای مخفی، دستگیره با قفل مگنتی اتوماتیک و … دیگر متریال مورد استفاده در فرآیند تولید این درب ها هستند . از نوار درزگیر مخصوص در طراحی درب فریم لس چوبی برای جلوگیری از آسیب به پوشش این درب ها استفاده می شود تا محصول مورد نظر پس از باز و بسته شدن های پشت سر هم دچار اشکال نگردد.

از نوار درزگیر اتوماتیک برای بخش های انتهایی و زیرین این درب ها استفاده می کنند تا جلوی نفوذ رطوبت و بوی نامطبوع از سمت سرویس های بهداشتی و یا حمام را بگیرد. لولاهای به کار رفته در فرایند تولید درب­ های فریم لس چوبی می توانند رنگ بندی های مختلفی داشته باشند.

از جمله این رنگ ها می توان به نقره ای، مشکی، طلایی، سفید و … اشاره کرد . دستگیره های مدرن با قفل مگنتی و کاملاً اتوماتیک دیگر ابزار و تجهیزات مورد استفاده در فرایند ساخت درب های بدون چهارچوب چوبی هستند.
این نوع چهارچوب ها و روکش های آن ها پس از تولید به رنگ آمیزی نیز نیاز دارند تا علاوه بر پیدا کردن ظاهر جذاب، مقاومت بیشتری هم در برابر رطوبت، خط و خش به دست آورند. بهترین رنگ هایی که برای این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند، رنگ های پلی اورتان و پلی استر هستند.

معایب درب های فریم لس چوبی

درب های فریم لس چوبی در کنار برخورداری از مزایا و ویژگی های مثبت و مفید، چند عیب عمده نیز دارند. مهمترین معایب این درب ها به جنس چوب به کار رفته در ساختار آن ها باز می گردد. همان طور که می دانید چوب ها با درصد کمی از رطوبت همراه هستند.

به همین دلیل و با گذشت مدت  زمانی، میزان رطوبت آن ها کم شده و لذا چوب به تغییر شکل و فرم مبتلا خواهد شد که به این حالت در اصطلاح تابیدگی گفته می شود. از سوی دیگر سرما و گرمای بسیار شدید محیط به انبساط و انقباض چوب ها کمک رسانده و به تغییر سایز و اندازه آن ها منجر می گردد .

قیمت درب های فریم لس چوبی

افرادی که تمایل به خرید درب فریم لس چوبی دارند به نکات زیادی توجه می کنند. یکی از مهمترین این نکات آگاهی از قیمت این محصولات است . لازم است بدانید که قیمت درب فریم لس چوبی، ثابت نبوده و با توجه به چند عامل مهم مشخص می شود.

یکی از مهمترین این عوامل ابعاد و اندازه های این درب ها است. هرچه این درب ها بزرگتر باشند، یعنی ام دی اف به کار رفته در ساختار و بافتشان نیز بیشتر بوده و یا از چوب و یراق آلات بیشتری در فرایند ساخت آن ها استفاده شده پس قیمت بالاتری هم خواهند داشت.

مواد اولیه به کار رفته در فرایند ساخت این محصولات یعنی ام دی اف خام، پلای وود، روکش چوب طبیعی و .. هرکدام قیمت متفاوتی دارند.

برخی از هزینه های درب فریم لس چوبی به هزینه های اجرایی آن  باز می گردد که عبارتند از: دستمزد نیروی کار، هزینه های بسته بندی و ارسال، نصب و بهره برداری. با در نظر گرفتن تمامی این عوامل قیمت درب های فریم لس چوبی به دست خواهد آمد.

y1

y2